Gå til indhold
Grafisk element uden betydning for indholdet

Vejen Gymnasium og HF har undervisning på højt fagligt niveau i fokus, men VG er meget mere. Alle vores elever kommer på hyttetur på første år. I 3.g (stx) og 2.hf ligger den store studietur, som de sidste par år har gået til destinationer som Dublin,  Valencia, Rom, Athen, Madrid, Budapest eller andre storbyer med mulighed for et spændende fagligt program. Derudover har vi hvert år flere sjove og spændende fællesarrangementer, og vores seneste gæster inkluderer Daniel Rye, Per Vers, Emil Thorup, Hjerne Madsen, Chris MacDonald, Anders Lund Madsen og mange andre.

Alle 1.g’ere og alle 1. hf’ere kommer på hyttetur, hvor formålet er at lære sine nye klassekammerater og skolen bedre at kende og på den måde blive trygge ved skolen og hinanden. Vores hyttetur er med én overnatning, og efter 24 intense og sjove timer kender alle hinanden på godt og ondt – og alle er meget klogere på, hvad det vil sige at være elev på Vejen Gymnasium og HF.

Musical

Skolen har tradition for at afholde musical hvert eller hvert andet år. Musicalen indebærer et kæmpe set-up, med mere end 75 deltagende elever fra både STX og HF. Udover en masse god musik styrker musicalen det sociale sammenhold på skolen, da arbejdet med musicalen indebærer masser af aftener og eftermiddage med sangtræning, dans, og arbejdet med kostymer og kulisser. Det hele kulminerer weekenden op til premieren, hvor hele musicalholdet overnatter på skolen for at få det sidste på plads inden premieren.

Internationalisering

Vejen Gymnasium og HF har stort fokus på det internationale udblik. Vi har således samarbejder med skoler i Egyptens hovedstad, Kairo, om en udveksling i forbindelse med vores internationale linje. Derudover har vi samarbejde med en skole i Spanien, nærmere bestemt Gandia ved Valencia, hvor vores spansk-elever kan komme på udveksling, og endelig har vi en udvekslingsskole i Metz, Frankrig, for vores franske elever. Vi har også studieture til forskellige europæiske lande i 3.g/2.HF.

Gallafesten

Den årlige gallafest på Vejen Gymnasium og HF er årets højdepunkt på skolen, hvor mere end 1.000 elever og forældre fejrer, at skolens afgangsklasser snart kan kalde sig studenter. De mange flotte kjoler, musikken, les lanciers, herrer i kjole og hvidt og den overdådige menu danner rammen om en helt igennem uforglemmelig oplevelse for alle gallafestens deltagere.

Elevråd

Eleverne på Vejen Gymnasium og HF har stor indflydelse på deres gymnasium igennem Elevrådet. Elevrådet har indflydelse på gymnasiets dagligdag, fællesarrangementer, indretning, og elevrådet vælger to repræsentanter til skolens bestyrelse.

Vedtægter for elevråd

Idræt og bevægelse

Idræt og bevægelse har en særlig plads på VG, og vores elever deltager hvert år i turneringer mod andre gymnasier, ligesom vi har vores interne turneringer. En klassiker på VG er den traditionsrige hockeyturnering, der hvert år afgøres i den store finale i Hal 1 i Vejen Idrætscenter.

Da vi ligger nabo til Vejen Idrætscenter, er der rig mulighed for at dyrke netop den sport og idræt, der interesserer dig. Dette gælder selvfølgelig også de elever, der bruger særligt meget tid på sport og idræt.

Talenter på VG

De mange dygtige elever på Vejen Gymnasium og HF har mulighed får at deltage i særlige talent-tiltag. De sidste mange år har skolen sendt elever til Akademiet for Talentfulde Unge, ligesom skolens elever har klaret sig særdeles godt til Georg Mohr matematikkonkurrence og lignende. Vejen Gymnasium og HF tilbyder også de mest talentfulde elever at arbejde som medhjælper til lektiecaféerne.

Særligt for elever på MGK, BGK eller elitesportselever yder vi hjælp til genlæsning af timer ifm med morgentræning, stævner eller undervisning inden for gymnasiets normale skoledag. Vi tilbyder også hjælp til planlægning af afleveringsopgaver, ligesom der tilbydes samtaler og anden hjælp til at få livet som aktiv idrætsudøver eller kunst og kultur til at gå hånd i hånd med enten HF eller STX.

Projekt Frivillig

Projekt Frivillig er skolens overordnede platform for frivillige aktiviteter med et fagligt og socialt formål.

Har du været aktiv som frivillig i mindst 20 timer i løbet af din tid på VG kan du få udstedt et frivilligbevis.

Du kan deltage i frivilligt arbejde på skolen. Det kan fx være:

• Musical
  • Elevrådet og underudvalg
  • Festudvalget Hanibal
  • Tutor for brobyggere og nye elever på skolen

Du kan også deltage i frivilligt arbejde uden for skolen. Det kan fx være:

• Ulønnet instruktør eller træner i en idrætsklub
  • Frivillig i andre foreninger som fx amatørteater, Ungdommens Røde Kors, spejder osv.
  • Andet frivilligt arbejde, der kan være til gavn for andre

Har du brug for hjælp til at finde et frivilligt arbejde eller ønsker du et frivilligbevis, så kontakt skolens frivillighedsvejleder: Lars Bjørn lab@vejengymnasium.dk, 75363277

Dette er et grafik element med ingen indflydelse på opsætningen