Er en HF noget for dig?

HF er for dig, der gerne vil tage en gymnasial uddannelse på to år. En HF-eksamen giver adgang til mellemlange videregående uddannelser.

Vi har elever fra blandt andet Vejen, Holsted, Jels, Rødding, Vamdrup, Vorbasse, Brørup, Billund, Bjert, Lunderskov, Egtved m.m.

Sæt præg på dit eget HF forløb

Ligesom på gymnasiet har du med en HF-mulighed for selv at vælge et uddannelsesforløb, der passer til dig og dine interesser. En række fag er fælles, mens du selv vælger andre.

Du kan vælge mellem disse tre fagpakker:

1. ”Pædagogik og undervisning” (samfundsfag B og psykologi C)
  2. "Sundhed, politi og forsvar" (idræt B og psykologi C)
  3. "Handel og kommunikation" (samfundsfag B og markedskommunikation C)

De fælles fag for alle er:

1. Dansk A
  2. Engelsk B
  3. Matematik C
  4. Kultur- og samfundsfaggruppen (historie B, religion C, samfundsfag C)
  5. Naturvidenskabelig faggruppe (biologi C, naturgeografi C og kemi C).

Du skal desuden vælge et kreativt/praktisk fag (musik C, billedkunst C, mediefag C eller idræt C) og et frit valgfag på B-niveau.
Du bliver i den samme klasse gennem hele forløbet.

Læs mere om vores fagpakker her

Hent samlet oversigt over fagpakker

Korte og mellemlange uddannelser

En HF uddannelse er for dig, der ønsker at læse videre på en kort eller mellemlang videregående uddannelse, som for eksempel en professionsbachelor.

I modsætning til vores STX-forløb er et HF-forløb mere professionsorienteret. Det betyder, at vi tager udgangspunkt i, hvordan du senere kan anvende den opnåede viden i dit kommende studie og job.

Eksamen og karakterer

Alle fag afsluttes med eksamen, hvor du får en karakter. Du får ikke karakterer undervejs i din uddannelse, der tæller i med dit eksamensresultat, men du bliver orienteret om dit faglige standpunkt flere gange i forløbet.