Hvordan man arbejder med sin eksamensangst

For de elever, der i eksamenssituationer går i sort eller blokerer fuldstændigt, arrangerer skolen et kursus med det formål at få eleverne til at arbejde med deres nervøsitet og angst i stedet for at blive modarbejdet af den. Eleverne slipper nok ikke helt af med eksamensangsten, men kan nå så langt, at de kan gå til eksamen og opnå resultater, som svarer til deres evner og indsats,  måske endda bedre.

At reducere eksamensangsten er en lang og drøj proces. Eleverne må ruste sig med tålmodighed, når de skal i gang med kursets øvelser, for der skal en aktiv indsats af dem til for at finde deres stærke sider - og få selvtilliden frem igen.

Kurset kan ikke kompensere for manglende indsats i det daglige arbejde med stoffet, som eleverne skal kunne til eksamen. Kan eleverne deres stof, kan kurset hjælpe dem over den hæmmende angst, der forhindrer dem i at formidle deres viden og kunnen.

Kurset, som ligger efter skoletid, varer fra omkring påskeferien frem til den mundtlige eksamen.